De gedachten achter Basichic

’t olde mot eerst op! Die kreet heb ik maar wat vaak gehoord in mijn jeugd. Je gaat geen nieuwe dingen kopen voordat het oude “op” is. En wat je koopt, moet van goede kwaliteit zijn, nog iets wat ik mee kreeg. Ja, zo blijf je bezig. Of eigenlijk niet. Want zo maakte ik op jonge leeftijd al keuzes voor spullen waar ik lange tijd aan vast zou zitten. Een duurzame gedachte, het zit al zeker 30 jaar in mij ingebakken. Alles wat ik aanschaf is met de bedoeling om het voor lange tijd bij me te dragen, geen “wegwerp” voor mij dus.

 

Basichic stijl
Ik denk dat dat stukje opvoeding en mijn manier van omgaan met spullen ook de reden is dat ik daarom een in de basis een vrij tijdloze stijl hanteer, basic. De details moeten er wel voor zorgen dat je blij wordt van het geheel, dat het bij je past, dat het iets chic-igs heeft. Zodat je het geheel koestert en er niet snel op uitgekeken raakt. Zodat het lange tijd mee kan gaan. Vandaar de naam Basichic.

 

Dat chic-ige deel hoeft er trouwens helemaal niet als typische chic uit te zien. Binnen mijn interieurontwerpen en interieuradviezen beweeg ik altijd naar de stijlen die passen bij mijn opdrachtgevers. De ene keer trekt dat meer richting landelijk, de andere keer richting modern en dan weer richting klassiek of juist industrieel. De ene keer werk ik met strakke lijnen en krachtige contrasten, de andere keer met zachtere materialen en vriendelijke rondingen.

 

Het mooiste vind ik het wanneer verschillende mensen niet op één lijn zitten wat betreft stijl. Laat mij maar mixen en middelen tussen jullie wensen tot er een geheel ontstaat waar jullie je beiden of als gezin in kunnen vinden.

 

Wat steeds terug komt in mijn “Basichic stij” zijn mooie materialen, eenvoudige vormen en een rustig kleurenpalet (niet te verwarren met kleurloos!). In mijn interieurplannen maak ik altijd een mix van betaalbare items, geleefde exemplaren, (DIY/semi) maatwerk en exclusievere stukken.

 

Mensenwerk
Iets anders dat ik leerde in mijn jeugd is het continue peilen van andermans gemoedstoestand en hierop anticiperen. Hierdoor heb ik mijn “voelsprieten” flink ontwikkeld, iets wat goed van pas komt in mijn werk als interieurvormgever op de manier waarop ik wil werken. Ik wil namelijk interieurs ontwerpen die écht passen bij de mensen die er gebruik van moeten maken. Niet op basis van wat ik mooi vindt of wat mij handig lijkt.

 

Om dit werk op die manier te kunnen doen moet je het leuk vinden om met mensen te werken en moet je mensen goed kunnen aanvoelen. Klopt het wat ze zeggen, zit er een dubbele boodschap onder, wat is de echte reden achter een wens… Ik werk niet zonder mijn opdrachtgever eerst goed genoeg te hebben leren kennen. Ik wil me kunnen inleven in zijn/haar leven en doorvraag daarom iemands leven soms bijna alsof ik van de recherche ben. (Yes, Nederlandse politieseries kijk ik graag: Flikken Rotterdam, I love it! Maar ook de Netflix serie Suits.)

 

Een persoonlijke klik met mijn opdrachtgevers vind ik daarom ook echt belangrijk. Ik moet me comfortabel voelen om mijn werk voor jou te kunnen doen, jij moet je comfortabel voelen om jouw verhaal bij mij neer te leggen. Cirkeltje rond.

 

Niet doordrukken, wel uitdagen
Ik ben niet het type interieurvormgever dat haar ideeën doordrukt. Wel daag ik je uit om uit je comfortzone te stappen als ik zie dat iets anders dan jij het eerst zou kiezen, beter bij je past. Zodat jij straks kunt zeggen: ‘Dit hadden we nooit zelf bedacht, het was spannend om er voor te kiezen, maar het heeft zó goed uitgepakt. Het past precies bij ons!’ Als je durft tenminste!

 

Je bent in ieder geval altijd vrij om je eigen keuzes te maken en ik zal je ondersteunen bij het zoeken naar de juiste. Wat je niet van mij kan verwachten is dat ik je adviseer in iets waar ik niet achter sta. Je krijgt altijd mijn eerlijke mening, op een… correcte manier geformuleerd en met een glimlach.

 

Onafhankelijk
Mijn adviezen en ontwerpen zijn trouwens ook geheel onafhankelijk. Ik heb er bewust voor gekozen om zelf geen producten te verkopen. Ik wil namelijk niet gestuurd worden in het kiezen van producten waarop ik (veel) winst maak. Ik ben van mening dat dat de kwaliteit van mijn werk voor jou beïnvloed. Als ik voor jou werk, wil ik me 100% voor jou inzetten.

 

Gestructureerd
Wat mij echt anders maakt dan mijn “collega’s” is mijn sterke hang naar orde en structuur. Een beetje vreemd voor een creatief, ik weet het! Voor mijn opdrachtgevers wel extra fijn, want zij kunnen er van op aan dat wat er in mijn hoofd gebeurt, voor hen begrijpelijk en overzichtelijk op papier komt. Ook een erfenisje uit mijn jeugd 😉

Weet je nog niet zo goed welk pakket past en op welke gebieden je advies nodig hebt?